A NÉLKÜLÖZHETETLEN ADATOK VÉDELMÉÉRT

Hard Disk Sentinel - Hard Disk Monitoring

Gyakran Ismételt Kérdések

Miért nem látható a merevlemez hőmérséklete, állapota?
RAID tömb esetén miért nem látható a merevlemez hőmérséklete?
Miért nem jelenik meg valós idejű teljesítmény információ?
Miért ismeretlen a pendrive, memóriakártya és más USB eszköz állapota?
Hibás szektorok találhatóak a lemezen. Lehetséges-e garanciális csere?
Nem tökéletes a merevlemezem, mit lehet tenni?
Miért mutat más program más %-os kondíciót a merevlemezemre, mint a Hard Disk Sentinel?
Miért mutat más program más %-os kondíciót az SSD-mre, mint a Hard Disk Sentinel?
Miért fontos a merevlemez hőmérséklet?
Melyek a lényeges S.M.A.R.T. paraméterek?
Hogyan figyelmeztet a Hard Disk Sentinel ha gond van?
Rendszergazda vagyok. Lehetséges egy távoli számítógépben lévő merevlemez felügyelete?
Megoldható NEM rendszergazda jogosultság esetén is a felügyelet?
Nem látom a státusz és hely foglaltság kijelzést a merevlemez ikonokon. Mi a teendő?
Problémát tapasztaltam a programmal kapcsolatban. Mi a teendő?
A Hard Disk Sentinel azt mutatja, hogy a TRIM nem aktív az SSD-men, fsutil szerint viszont igen. Mi lehet a gond?

További kérdése van? Írja meg nekünk!




Miért nem látható a merevlemez hőmérséklete, állapota?

A problémát általában az aktuális hardver környezet (merevlemez vezérlő, külső keret, port-többszöröző, stb.) vagy azok illesztőprogramja (driver), firmware verziója okozza ami a felismerési folyamatot blokkolja.

Ebben a helyzetben segíthet a lemez vezérlő illesztőprogramjának frissítése (ha létezik az éppen aktuálisan használtnál frissebb változat). Ha megoldható, érdemes más operációs rendszert is kipróbálni (pl. más Windows változatot, ahol más illesztőprogramok kerülnek telepítésre).
A probléma gyakrabban fordul elő ha az illesztőprogram a Windows telepítő alatt lett kiválasztva, mivel általában az ilyen illesztőprogramok nem támogatják az állapot felismeréséhez szükséges funkciókat.

A probléma leggyakoribb okai:

  • RAID tömb: csak néhány RAID vezérlő teszi lehetővé a merevlemez állapotának kiolvasását, ezek a "RAID vezérlők" szekcióban láthatóak. Más RAID vezérlők esetén erre nincs lehetőség mivel a gyártó nem valósította meg az ehhez szükséges funkciókat.
  • USB merevlemezek: a legtöbb újabb USB-ATA híd chip ami USB külső keretben található támogatja a teljes merevlemez-állapot felismerését. Régebbi chip-ek (és számos korai gyártású USB 3.0 chip, ami 2010. Február előtt készült) esetén viszont erre nincs lehetőség, mivel a szükséges funkciókat a chip nem támogatja.
    2.5"-os merevlemeznél javasolt két USB csatlakozó használata (Y USB kábel) a megfelelő tápellátás érdekében.
  • VIA, ITE vezérlők: egyes vezérlők RAID és nem-RAID firmware-rel és illesztőprogrammal is használhatóak. Ezeknél teljes állapot általában csak nem-RAID (ATA/ATAPI) firmware és illesztőprogram kombinációval érhető el.
  • JMicron JMB36X, Gigabyte GBB36X vezérlők: ezek csak bizonyos illesztőprogram változatokkal szolgáltatnak teljes merevlemez-állapotot. A javasolt illesztőprogram változatok a merevlemez vezérlők kompatibilitási oldal megfelelő részén találhatóak.
  • AHCI vezérlők: némely AHCI vezérlő szintén nem támogatja az állapot felismerését. A BIOS setup-ban az AHCI mód tiltása segíthet ebben a helyzetben.
  • Régebbi merevlemezek: melyek nem támogatják a S.M.A.R.T. funkciót, ami az állapot-információkat gyűjti és szolgáltatja a Hard Disk Sentinel-nek.
  • Solid State Disk-ek: a legtöbb mozgó alkatrész nélküli meghajtó esetén a kondíció és teljes állapot megjeleníthető de csak néhány típus rendelkezik hőmérő-szenzorral, így a hőmérséklet csak ezeknél jelenik meg.
  • Pendrive-ok, memóriakártyák: ezek az eszközök is merevlemezként szerepelnek a Windows-ban és a Hard Disk Sentinel programban is. Csak nagyon kis hányaduk teszi lehetővé az egészségi állapot, hőmérséklet lekérdezését.
  • IDE merevlemezek: fontos a megfelelő jumper beállítás és adatkábel használata. Érdemes a cable select opciót mellőzni és fixen master vagy slave beállítást használni. Ha a CD/DVD is van azonos kábelen, akkor MINDIG az legyen a slave (és ennek megfelelően az legyen a kábel közepén), a HDD pedig master legyen és a kábel "rövidebb" végére kerüljön. A jumper beállítás akkor is fontos, ha USB-s keretben vagy PATA/SATA átalakítóval használjuk!

Ezekben a helyzetekben érdemes a javasolt megoldásokat (firmware / illesztőprogram frissítése, más USB külső keret használata, stb.) megpróbálni ha lehetséges. Érdemes a Riport menü Teszt riport küldése a fejlesztőnek opciót használni, mivel az ilyen riportok segítenek a hardver környezet elemzésében és a további fejlesztésben (pl. ha lehetséges az állapot megjelenítése) illetve további tanácsok is adhatóak az aktuális helyzet ismeretében.

Megpróbálható a HDSDOS (Hard Disk Sentinel DOS változat) is, mivel a rendszerindító floppy/pendrive/CD segítségével a felismerés sikerülhet (nincsenek problémát okozó Windows-os illesztőprogramok betöltve).

Javasolt a hardver kompatibilitási oldalak ellenőrzése, ahol ellenőrizhető, hogy a használt eszközök esetén van-e remény további információ kinyerésére.

A program által biztosított Felület teszt funkciók ilyen esetekben is képesek a teljes felület alapos átvizsgálására, az esetleges problémák feltárására, javítására.



RAID tömb esetén miért nem látható a merevlemez hőmérséklete?

Némely RAID vezérlő esetén a RAID tömbben szereplő merevlemezek adatairól azért nem képes a program információkat szolgáltatni, mert a RAID vezérlő nem teszi lehetővé, hogy a tömbben lévő lemezeket külön-külön elérje a szoftver. Ez esetben azok egészségi állapota, hőmérséklete, részletes adatai ismeretlenek maradnak. Ez független a használt tömb típusától (0, 1, 5, JBOD, stb...), a merevlemezek típusától, csatlakozójától, méretétől.
Továbbá sajnos nem lehetséges más merevlemez-specifikus funkció használata sem, (amennyiben ezek támogatottak) pl. akusztika-menedzsment illetve teljes hardveres merevlemez-tesztelés.

A 3ware/AMCC 7xxx/8xxx/9xxx sorozatú, Areca (SATA), HighPoint SATA/SAS, LSI, DELL, NVIDIA, Silicon Image, JMicron, Intel (és részben az AMD) RAID vezérlők lehetővé teszik, hogy a szoftver RAID tömb használata esetén is kiolvassa és megjelenítse a tömbben lévő merevlemezek adatait, valamint lehetővé teszik valamennyi merevlemez-funkció használatát is.
Más típusú vezérlők (pl. Adaptec, ITE, stb.) esetén erre sajnos nincs lehetőség, mivel a gyártó ezt a funkciót nem támogatja. Ennek okáról érdemes a gyártót megkérdezni.

A fentiekre megoldás lehet a tisztán szoftveres RAID. Hivatalosan a Windows Server 2000, 2003, 2008 segítségével készíthető és menedzselhető ilyen tömb. Ez esetben a merevlemek külön-külön elérhetőek és címezhetőek maradnak, így a felismerés, állapot megjeleneítése, teljes kezelés is működik.

Bizonyos vezérlőknél lehetséges a HDSDOS (DOS verzió) segítségével elérni a tömb lemezeit és azok adatait megjeleníteni. Érdemes megpróbálni, ha Windows / Linux alatt nem sikerül a tömbben lévő merevlemezek felismerése.



Miért nem jelenik meg valós idejű teljesítmény információ?

A Hard Disk Sentinel az operációs rendszer által szolgáltatott teljesítmény-számlálók (performance counters) alapján jelzi a valós idejű sebességet. A Windows induláskor inicializálja ezeket számlálókat ezért a munkamenet alatt csatlakoztatott merevlemez(ek) csak újraindítás után szolgáltatnak magukról ilyen jellegű adatokat.

Ha egyik meghajtón sem működik a valós idejű teljesítmény (sebesség) kijelzése, akkor ez a funkció az operációs rendszerben került tiltásra. Ezt a Start menü -> Futtatás -> diskperf -y parancsával lehet ismételten engedélyezni (mely után újraindítás szükséges).

Ha a fenti módszer nem vezet eredményre, akkor az alábbi módon lehetséges újra engedélyezni:

  • Start -> Futtatás -> Regedit
  • HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Perfdisk\Performance kulcsot kell megkeresni
  • A Disable Performance Counters bejegyzés melletti 1-es értéket kell 0-ra állítani
  • majd a számítógépet újraindítani.

Teljesítmény-kijelzés javítás Windows 7 alatt: "Start" gombra kattintás, majd cmd beírása, jobb gomb a megjelenő cmd.exe -n és a Futtatás rendszergazdaként pont kiválasztása.
A megjelenő ablakban lodctr /r majd ENTER. Ez megjavítja a sérült teljesítmény-számlálókat.
Ha valamely számlálóra azt írja hogy (Disabled/Letiltva), ez engedélyezhető a lodctr /e:(számláló név) segítségével. A (számláló név) helyére azt kell megadni, ami a [ ]-k között jelenik meg (további információ: ezen az oldalon).

Időszakos működés esetén:: ha a teljesítmény mérés időszakosan működik, majd később (pl. külső merevlemez/pendrive csatlakoztatása vagy leválasztása után) már nem, akkor ez segíthet. A lényege, hogy a csatlakoztatás/leválasztás után a Hard Disk Sentinel kéri a Windows-tól, hogy építse újra a teljesítmény-számláló gyorsítótárat, hogy az új eszköz(ök) teljesítménye is felügyelhető legyen. Függetlenül a rendszer-konfigurációtól, ezt a Windows néha nem teszi meg és ilyenkor teljesen letiltja a teljesítmény-mérést.

Ezért ezt a funkciót ki lehet kapcsolni az alábbi módon:

  • Start (Windows) gomb lenyomása, majd a kereső mezőbe REGEDIT beírása
  • REGEDIT indítása
  • a HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\HD Sentinel (vagy 32 bites rendszer esetén HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\HD Sentinel kiválasztása)
  • új karakterlánc (STRING) létrehozása DisablePerfCacheClear névvel és ennek értéke legyen 1

A Hard Disk Sentinel teljes újraindítása után ezt a funkciót már fogja használni, így (ha a teljesítmény-mérés működése az előző módszerekkel visszaállításra került) akkor stabilabban működhet a kijelzés.

Miért ismeretlen a pendrive, memóriakártya és más USB eszköz állapota?

Az operációs rendszer a pendrive-ok, memóriakártyák, telefonok, fényképezőgépek és más hasonló eszközök memóriáját is merevlemezként kezelheti, emiatt ezek az eszközök a Hard Disk Sentinel programban is megjelennek. Ezek az eszközök viszont nem támogatják a merevlemezek és SSD meghajtók által szolgáltatott állapot információk (S.M.A.R.T.) lekérdezését, ezért ezeknek az eszközöknek az állapota ismeretlen marad. Bizonyos CF memóriakártyák és Microdrive meghajtók állapota lekérdezhető és megjeleníthető de csak megfelelő CF->IDE adapter és vezérlőprogram (driver) használata esetén, USB-s kártyaolvasóval nem.

Mindazonáltal a Lemez menü -> Felület Teszt funkciók ilyen eszközökön is használhatóak a memória épségének ellenőrzésére, a tárolt adatok felfrissítésére, az eszköz alapállapotba hozására illetve az adatok végleges törlésére.

Hibás szektorok találhatóak a lemezen. Lehetséges-e garanciális csere?

Ha a merevlemez kondíciója alacsonyabb, mint 100% és a szöveges értékelésben hibás szektorok olvashatóak, azokat okozhatja mikroszkópikus karc, porszem, melyeket a gyártás technológiájából adódóan elég nehéz kiküszöbölni. Könnyen lehetséges, hogy már a gyárból kikerülve ilyen állapotú a merevlemez, azaz a fentiek egy új eszközre is érvényesek lehetnek.

A jó hír, hogy az ilyen hibás szektorok már nem jelentenek problémát, mivel azok már nem kerülnek használtra. Helyettük a merevlemez minden írás/olvasás műveletet a tartalék területre irányít át, így az eredeti hibás terület már nem érhető el semmilyen szoftveres módon. Újratelepítés, formázás sem tűnteti el ezeket, de mivel már nincsenek használatban, további gondot nem okoznak (ezért a teljes felületolvasás (pl. scandisk) nem talál hibát, mivel az is a tartalék területet olvassa a hibás szektorok helyett).

Emiatt garanciális csere általában nem kérhető, mivel a forgalmazó végigellenőrzi (végigolvassa) a lemezt és mivel az hiba nélkül lefut, visszaadják probléma hiányában. Garanciális csere akkor lehetséges, ha a hibák száma már kellően magas, azaz eléri a gyártó által meghatározott küszöbszintet. Ekkor a program által jelzett kondíció 0 %.

Akkor van gond és akkor veszélyes a további használat, ha az ilyen hibás terület nagysága folyamatosan növekszik vagy más jellegű probléma is előtérbe kerül, ami a kondíciót még tovább csökkenti.

Érdemes a merevlemez hardveres öntesztjeit elindítani (a Lemez menüből), melyek az adatok veszélyeztetése nélkül vizsgálják át a lemez egyes komponenseit (fej, szervó, átmeneti tároló, stb). Különösen a részletes önteszt fontos, mely továbbá egy alapos felületellenőrzési folyamatot is indít, mely a szoftveres ellenőrzéssel el nem érhető területeket is átvizsgálja. Lehetséges, hogy ezek a tesztek egyéb, még lappangó problémákra is fényt derítenek.

Ha hosszú időn keresztüli alapos használat és tökéletesen lefutott öntesztek után sem jelentkezik újabb probléma (azaz a kondíció nem csökken), akkor természetesen lehetőség van a korábbi problémák "nullázására" a programban. Így azok figyelmen kívül hagyhatók az értékelés szempontjából és valóban csak az (esetleges) újabb problémák kerülnek kiértékelésre és naplózásra.

A S.M.A.R.T. és a program működéséről valamint a szoftverek közötti különbségről bővebb információ található a súgóban illetve a http://www.hdsentinel.hu/smart oldalon a "Hibás szektorok" részben.

Nem tökéletes a merevlemezem, mit lehet tenni?

Érdemes a Lemez menüben található tesztek segítségével ellenőrizni, hogy a merevlemez állapota stabil-e, azaz nincs-e további, még lappangó probléma. Első körben a rövid és részletes önteszteket érdemes indítani, melyek a merevlemez belső tesztjei. Általában akkor futnak le, ha a merevlemez állapota stabil (még ha nem is 100% a kondíció). A rövid önteszt egy jó kezdés mivel az általánosságban vizsgálja a merevlemez egyes komponenseit, de hibát még ha talál is, nem javít.

Ha a teszt nem fut le és/vagy a merevlemez állapota nem 100%, vagy a rövid önteszt hibát jelez, akkor érdemes a részletes önteszthez fordulni. Ez már alaposabban vizsgálja meg a merevlemez felületét és adott esetben a gyenge szektorokat javítja. Ha a részletes önteszt lefut, akkor tekinthető stabilnak a lemez állapota. Emiatt és mert az adatok biztonságát nem veszélyezteti, jól használható időszakos állapot ellenőrzésre.

Néha azonban viszonylag egyszerű hibáknál (1-2 gyenge vagy áthelyezett szektor) ez a teszt sem fut le, ez különösen néhány típusnál jellemző. Ilyenkor, mivel a teszt a hiba pontos nagyságáról és helyéről nem ad információt, érdemes alaposabb, ellenőrzött körülmények között indított felület ellenőrzést kérni. Ez a Lemez menü -> Felület teszt funkciója (3.00-ás verziótól) segítségével lehetséges.

Ilyenkor első körben az adatok veszélyeztetése nélkül egy OLVASÁS teszt legyen indítva. Ez hibát nem javít, de a hibás terület nagyságáról és súlyosságáról adhat információt. Ha nem jelez hibát (minden adatblokk zöld) [példa] akkor nincs gond, a lemez felülete stabil. Persze ha az értékelésben nem felület-jellegű probléma olvasható (pl. felpörgési nehézség) akkor a tökéletes felület önmagában kevés mert a jelzett problémák ép felület esetén is okozhatnak meghibásodást, adatvesztést.

Lehetséges, hogy a lemez egy része hibásnak tűnik. Ilyenkor lehetnek hibás (vörös) blokkok, csak többszöri próbálkozás után működő (sárga) blokkok elszórtan [példa] , a lemez jól meghatározható részén [példa] vagy akár nagyobb területet is érintve [példa] ).

Ezeket felülvizsgálni és javítani csak ÍRÁS teszttel lehet. Ha a program gyenge szektor(oka)t jelez, azok is ilyen módon jelentkeznek és azok is így javíthatóak. Erre a Lemez felületének újrainicializálása teszt a legalkalamasabb, amely
A lemez felületét meghatározott inicializáló mintázattal tölti fel, majd törlést hajt végre. A teszt így felülírja a tárolt adatokat, majd a szektorokat visszaolvasva ellenőrzi azok olvashatóságát és épségét. Az esetleges gyenge szektorokat és rejtett problémákat felülvizsgálja és a hibás szektorokat áthelyezi a tartalék területre (ez a művelet a regeneráció).
Jellegéből adódóan írásteszt rendszer-meghajtón nem indítható, csak másodlagos HDD-n (pl. külső USB-s házba tett merevlemezen).

Ez (és hasonlóan az összes többi, más jellegű teszt) leírása a programban megtalálható, csak a Lemez menü -> Felület teszt opciót kell kiválasztani. Itt részletesen bemutatásra kerül, hogy mely teszt csak hiba felderítésre alkalmas (az adatok veszélyeztetése nélkül), mely végez felderítésen kívül javítást is és ez hogyan hat a tárolt adatokra.

Összefoglalva a hibák felderítésére és javítására a javasolt módszer:
1: Lemez -> Rövid önteszt
2: Lemez -> Részletes önteszt
3: Lemez -> Felület teszt -> Olvasás teszt
4: Lemez -> Felület teszt -> Lemez felületének újrainicializálása

További tesztek is lehetségesek speciális használatra, pl. Lemez -> Véltetlen elérési idő teszt a merevlemez stabilitásának, zajszintjének és hőmérséklet-tűrésének ellenőrzésére, valamint Lemez -> Felület teszt -> Adatterület felfrissítése, mely pendrive-ok, mem. kártyák, SSD meghajtók esetén hasznos, kiküszöbölendő a flash cellák öregedéséből adódó "felejtést".

A tesztekről (ennél is) bővebben a súgóban található információ. F1 a programban vagy az online súgóban, bal oldali menüben a "Merevlemez tesztek" pontot kell keresni.

Miért mutat más program más %-os kondíciót a merevlemezemre, mint a Hard Disk Sentinel?

Számos hasonló szoftver van, melyek a merevlemezt elemzik és a S.M.A.R.T. táblázat alapján mondanak "ítéletet".

A programok eltérő módon alkotnak véleményt a merevlemezekről, valószínűleg kevés olyan eset van, hogy az összes program azonos értékelést, eredményt, kondíció százalékot mutat.

Én személy szerint annak a programnak hinnék, amelyik

  • nem csak egy számot mond, hanem szövegesen is elmondja, hogy miért hibátlan a merevlemez (milyen jellegű hibák nincsenek) vagy ha a kondíció alacsony, akkor szintén tájékoztat, hogy milyen jellegű problémá(ka)t talált.
  • a kondíció % számítást egy nyilvánosan elérhető, után-ellenőrizhető módszerrel végzi, nem csak "hasraütéssel" értékel
  • különböző merevlemez-teszteket nyújt az alapos vizsgálathoz és annak ellenőrzéséhez, hogy valóban van-e hiba és ha igen, milyen jellegű illetve milyen terület érintett.
  • átfogó információval szolgál a merevlemezekről és különböző eszközöket ad (pl. más operációs rendszer alatt futtatható változat), hogy az esetleges problémák más körülmények között is ellenőrizhetővé váljanak.

    Ezeknek a feltételeknek már jóval kevesebb szoftver képes megfelelni, a Hard Disk Sentinel természetesen igen - hiszen ebben a szellemben készült.

    A hasonló programok sajnos számos dolgot félreértelmeznek és emiatt nem megfelelően értékelik a merevlemezeket. Ezek a programok ugyanis a gyártó által ajánlott értékelési módszereket követik, melyekről az elmúlt évek alatt kiderült, hogy számos esetben alkalmatlan a pontos analízisre. Erről részletesen a www.hdsentinel.hu/smart oldalon olvashat, mely oldal alján egy példában is bemutatásra kerül, hogy mi történik, ha egy ilyen program tévesen hibátlannak értékel egy merevlemezt: adatvesztés az eredmény.

    A Hard Disk Sentinel pedig valós, adatmentésen átesett merevlemezek adatait ellenőrizve, és elemezve ad átfogó értékelést, így a valódi hibákat jeleníti meg, nem csak a kondíció %-ban, hanem a szöveges értékelésben is. Más szoftvernél érdekes kérdés, hogy miért pont 70-80-90%-ra értékeli a merevlemezt, ha nem ad információt a talált hibáról. Más szoftverek általában kedvezőbbnek mutatják a merevlemez állapotát, mint valójában (mint amit a Hard Disk Sentinel is mutat).

    Érdemes gyanú, egymásnak ellentmondó információk esetén alapos tesztnek vetni alá a merevlemezt. Erre a Hard Disk Sentinel Lemez menüjáből indítható számos tesztek alkalmasak, melyek az egyszerű scandisk-hez képest lényegesen alaposabbak, átfogóbb tesztelést végeznek.

    Bővebben: a szöveges értékelés melletti "?"-re kattintva, vagy az alábbi oldalakon: merevlemezek hibái, szöveges értékelés, teendők, Hibás szektorok találhatóak a lemezen. Lehetséges-e garanciális csere?, Nem tökéletes a merevlemezem, mit lehet tenni?

    További információk, fotók valós, adatmentésen átesett merevlemezekről.

    Miért mutat más program más %-os kondíciót az SSD-mre, mint a Hard Disk Sentinel?

    Egyrészt az SSD gyártók teljesen független módon kezelik az értékeket, messze nem annyira kiforrott és szabványos az állapotuk S.M.A.R.T. szerinti leírása, mint a HDD-k esetén. Számos SSD pl. teljesen más jellegű attribútumokat vezet be (ami érthető is, hiszen számos működési paraméter mint pl. a fej lebegési magassága, felpörgési idő, stb... nem értelmezhető). Ezek a legtöbb állapotot kiolvasó programot bizony megtéveszthetik.

    Természetesen a Hard Disk Sentinel korai verziói (amik még az adott SSD-t nem feltétlen ismerik, mivel az később jelent meg) is érintettek lehetnek. A programba folyamatosan kerül be az újabb típusok támogatása, ezért egy új SSD esetén mindenképpen érdemes a legújabb verziót használni a Hard Disk Sentinel programból.

    Másrészt mint ismeretes, az SSD memóriacellái csak korlátozott számú írást viselnek el. A legtöbb SSD-nél van egy általános érték, ami meghatározza, hogy mennyire vannak a cellák elhasználódva. A Hard Disk Sentinel (hacsak nincs más hiba), a szöveges értékelésben is erre hivatkozik, mint általános, a kondíciót megatározó értékre. A legtöbb hasonló program (ha nem ismeri az adott SSD működését) hajlamos ezt az értéket teljesen figyelmen kívül hagyni (mivel nem ismeri a jelentőségét, nem ritkán ki sem jelzi az érték nevét/jelentését), ami szintén téves értékeléshez vezet.

    A Hard Disk Sentinel-ben (lehetőség szerint a legújabb verzióban) a Riport menü -> Teszt riport küldése a fejlesztőnek opció használata után az állapotot ellenőrizni lehet és ez alapján válaszban megkaphatja a felhasználó, hogy miért annyi a kondíció.

    Miért fontos a merevlemez hőmérséklet?

    A nagy sebességű merevlemezek komoly hőmennyiséget képesek termelni. Amennyiben ez egy zsúfolt házzal és további hőforrásokkal (optikai meghajtók, videókártya) párosul, ott komoly hőmennyiség termelődik. A merevlemez teljesítménye és megbízhatósága drasztikusan csökkenhet a hőmérséklet emelkedésével és 50 °C felett meghibásodáshoz is vezethet. A merevlemez gyártók általában ennél a hőmérsékletnél húzzák meg a maximális műkési hőmérséklet határt. A stabil üzem érdekében érdemes ennél alacsonyabb (35-40 °C) hőmérsékletet biztosítani a merevlemez hosszú élettartamának biztosítása végett.



    Melyek a lényeges S.M.A.R.T. paraméterek?

    Nem minden merevlemezen található meg az összes paraméter, de amennyiben igen, úgy az alábbiakra érdemes odafigyelni:

    • 1 Raw Read Error Rate: Hardver olvasási hibák száma, melyek a lemez felületéről olvasás esetén történtek. Nem megfelelő lemezfelszín vagy fej állapot befolyásolhatja ezt az értéket.

    • 5 Reallocated Sectors Count: Amennyiben a fej hibás szektorra fut, a merevlemez megpróbálja az ott található adatokat egy tartalék területre mozgatni és az eredeti szektort hibásnak bejelöli annak további haszbálatát megakadályozandó. Ez a paraméter az ilyen áthelyezett szektorok számát adja meg.

    • 7 Seek Error Rate: Sávraállás közben előforduló hibák száma. Ha ez az érték túl magas, az a fejet mozgató (szervó) rendszer hibájára utalhat.

    • 9 Power On Time: Bekapcsolva eltöltött idő. Ez a gyártótól függően lehet félpercben, percben, órában mérve. Bekapcsolva folyamatosan emelkedik, mint az autókban található összes km számláló.

    • 10 Spin Retry Count: Ha a merevlemez nem tud azonnal felpörögni a számítógép indításakor és újra kell próbálkoznia. Hibás motorra utaló érték de elképzelhető, hogy gyenge tápegység okozza.

    • 194 Disk Temperature: Merevlemez hőmérséklet °C egységben. Néhány típus más értékeket is tárol ezen a pozíción (pl. az elektronika hőmérséklete vagy a korábbi használat során előforduló maximális hőmérséklet).

    • 196 Reallocation Event Count: A feljebb említett áthelyezési események indításainak száma. Mind a sikeres, mind a sikertelen áthelyezési kísérletek növelik ezt az értéket. Egy áthelyezési esemény során több szektor is áthelyezésre kerülhet, ha a hiba több szektort is érint.

    • 197 Current Pending Sector Count: A "gyenge" szektorok száma, amelyekről még nem dőlt el, hogy használhatóak vagy pedig hibásak lesznek.

    • 198 Uncorrectable Sector Count: A javíthatatlan szektorok száma. Az egyik legfontosabb paraméter, értéke megadja a használhatatlan szektorok mennyiségét. Minél magasabb ez az érték, annál valószínűbb az esetleges adatvesztés.

    • 200 Write Error Rate: Az lemez felületére írás közben előforduló hibák száma.

    Ezek a leglényegesebb értékek. Némely más érték statisztikai információt hordoz, míg mások segíthetnek a lemez állapotának felmérésében (pl. a felpörgési idő növekedése is jelenthet motor problémát). A paraméterek teljes listája megtalálható a program súgójában.



    Hogyan figyelmeztet a Hard Disk Sentinel ha gond van?

    A tálca ikon felett megjelenő "buborékban" azonnal jelez, amennyiben problémát észlel. Továbbá e-mail üzenetben, hálózati üzenettel valamint hangjelzéssel is képes figyelmezetni és a számítógépet lekapcsolni ha a lemez állapota megkívánja (és a felhasználó ezt előzetesen beállította). A Professional változat pedig külső alkalmazást vagy automatikus (mentési) feladatot is képes végrehajtani.

    A főablakban a lemez kondíciójának változása azonnal leolvasható, a szöveges értékelés részletesen leírja, milyen problémák merültek fel. Ha a státusz ablak engedélyezve van, úgy az esetleges probléma ott is azonnal látható és a lemez állapota megtekinthető. A probléma a merevlemez naplójába is feljegyzésre kerül.

    Továbbá a Sajátgépet vagy más programot megnyitva az egyes meghajtók ikonján is azonnal látható a logikai mehajtóhoz tartozó merevlemez állapota.

    Tálca ikon feletti buborék a probléma és a problémás merevlemez megjelölésével
    Tálca ikon feletti buborék a probléma és a problémás merevlemez megjelölésével

    A merevlemez és a meghibásodás oka látható a státusz ablakban is
    A merevlemez és a probléma látható a státusz ablakban is



    Rendszergazda vagyok. Lehetséges egy távoli számítógépben lévő merevlemez felügyelete?

    A regisztrált verzióban engedélyezhető e-mail küldés segítségével a program távoli számítógépen is használható, probléma esetén e-mailben vagy hálózati üzeneten keresztül riasztást küld, valamint beállítható napi állapot e-mail küldése is.

    Lehetőség van továbbá adott kliens távolról való ellenőrzésére (tetszőleges web-böngésző segítségével), a "webstatus" funkció engedélyezésével.

    Teljes hálózati felügyelet pedig a Hard Disk Sentinel Enterprise Szerver alkalmazás és a hozzá kapcsolódó kliensek segítségével valósítható meg, mely átfogó megoldást nyújt a hálózatra kötött számítógépekben található merevlemezek ellenőrzésére, felügyeletére, tesztelésére.



    Megoldható NEM rendszergazda jogosultság esetén is a felügyelet?

    Igen: lehetséges szolgáltatásként futtatni a Hard Disk Sentinelt, mely így az aktuális felhasználótól függetlenül figyeli a merevlemez(ek) állapotát és riaszt - még abban az esetben is, ha nincs aktív felhasználó. Rendszergazda jogosultság csak a szolgáltatás telepítéséhez szükséges.

    Windows Vista, Windows 7 és 2008 Server operációs rendszerek nem támogatják az interaktív szolgáltatások futtatását. Ezen rendszerek alatt is futhat a Hard Disk Sentinel szolgáltatás módban, de ilyenkor csak riasztás vagy távoli elérés lehetséges, a program főablaka, beállítás ablaka nem érhető el szolgáltatás mód esetén. Alkalmazás mód esetén nincs ilyen probléma.

    Windows Vista / 7 alatt az alábbi megoldás alkalmazható:
    - rendszergazda felhasználóval el kell végezni a program telepítését és beállítását (pl. riasztások, műveletek, távfelügyelet ha szükséges)
    - a Beállítások -> Integráció oldalon "Futtatás szolgáltatásként" gombra kattintva a programot átváltani szolgáltatás (NT Service) üzemmódba. Így a program a háttérben fut, mindent elvégez még akkor is, ha nincs felhasználó bejelentkezve - vagy korlátozott jogú felhasználó jelentkezik be.

    A Hard Disk Sentinel Pro 4.10-es verziójától elérhető egy Hard Disk Sentinel Tray nevű parancsikont. Ezt a korlátozott jogú felhasználó is használhatja (akár indulhat azonnal is a bejelentkezésekor) és a korábbi módon szolgáltatás módba váltott Hard Disk Sentinel-lel kommunikál és így a merevlemezek hőmérsékleteit, állapotát a tálca ikonon megjeleníti. Ezekre a tálca ikonokra duplán kattintva teljes merevlemez-állapot is lekérhető bármikor.

    Így korlátozott jogú felhasználóval is felügyelhető a rendszer és a Hard Disk Sentinel képes riasztani, felügyelni, a beállításokhoz, tesztekhez pedig a rendszergazda jogú felhasználó férhet hozzá.

     

    Nem látom a státusz és hely foglaltság kijelzést a merevlemez ikonokon. Mi a teendő?

    Engedélyezni kell az "Alapértelmezett meghajtó ikonok módosítása" opciót a Beállításoknál, a "Lemez figyelés" panelen. Ha Windows XP-t használ, frissíteni kell a rendszert legalább a 2-es számú szervízcsomagra (SP2), ahhoz, hogy a korrekten látszódjanak az ikonok.



    Problémát tapasztaltam a programmal kapcsolatban. Mi a teendő?

    Ellenőrizze a hardver kompatibilitás oldalon, hogy a használt merevlemez vezérlő támogatja-e a merevlemez adatok felismerését és nincs-e szükség valamilyen lépésre (pl. meghajtóprogram frissítése). Ha a merevlemez hőmérséklet és/vagy állapot információk nem látszanak, érdemes a jelen oldalon található más válaszokat is átnézni (pl. RAID tömb, AHCI mód használata esetén).

    Javasoljuk az ellenőrzést az oldalról letölthető legfrissebb változattal. Ha azzal is tapasztalja a problémát, egy korábbi változat telepítését érdemes megpróbálni. Kérjük ez esetben a Riport menü Teszt riport küldése a fejlesztőnek opcióját használja, mely segítségével a felismert merevlemez állapotot, hardver környezetet ellenőrizni tudjuk.

    Ha extrém esetben a program egyáltalán nem indul el, a HDSentinel.exe /REPORT
    opcióval indítva a program telepítési mappájába egy HDSentinel_xxxx_report.txt fájl kerül létrehozásra (ahol xxxx a program verziója). Kérjük küldje el ezt a fájlt és a probléma leírását.

    A beérkezett riportok személyes adatokat nem tartalmaznak, csak a hardver és az operációs rendszer jellemzőit. Mindazonáltal a riportok harmadik fél számára nem kerülnek kiadásra, azok csak a szoftver további fejlesztését segítik.

    A Hard Disk Sentinel azt mutatja, hogy a TRIM nem aktív az SSD-men, fsutil szerint viszont igen. Mi lehet a gond?

    Az fsutil lekérdezése csak azt mutatja meg, hogy az operációs rendszer _általában_ használja-e a TRIM funkciót. Ennek sok jelentősége nincs - 0-át (azaz működő TRIM-et) ad vissza még akkor is, ha egyáltalán nincs SSD a számítógépben.

    Az fsutil eredménye csak annyit mutat, hogy az op.rendszer szükség esetén (SSD, támogatott TRIM-mel) kiküldené a megfelelő parancsot az egyes eszközök felé, de azzal nem foglalkozik, hogy a parancs valóban megérkezik-e az SSD-hez, így az igazi kérdés az, hogy az egyes vezérlők (és azok illesztőprogramja) _valóban_ kiküldi-e a TRIM-et az SSD felé vagy pedig nem továbbítja (hasonlóan, mint ahogy pl. némely vezérlő esetén HDD-knél az akusztika menedzsmentet is blokkolja az illesztőprogram).

    Ilyenkor pl. előfordulhat az (teljesen függetlenül az fsutil által adott értéktől), hogy pl. az AHCI vezérlőre kötött SSD-n a TRIM működik is, míg egy másik vezérlőre (vagy pl. USB 3.0 adapterre) kötött SSD-n a TRIM nem működik.

    A 3.70-es verziótól a szöveges értékelés és a "teljesítmény" érték is figyelembe veszi a TRIM használatát, ezért ezek mást jelezhetnek, mint a korábbi változatok.

    Ilyen esetben mindenképpen újabb illesztőprogram szükséges az aktuális merevlemez-vezérlőhöz. A leggyakrabban előforduló vezérlőkhöz tartozó illesztőprogramok megtalálhatóak a Driver Zóna oldalon. Bizonyos esetekben (pl. bizonyos SATA 6G vezérlők esetén) a legújabb illesztőprogram sem működik megfelelően, ilyenkor "Szabványos AHCI vezérlő" illesztőprogram használata segíthet.


  • HDSentinel.hu

    Hasznos linkek

    Megosztás

    Share |

     

    Follow hdsentinel on Twitter

    Hírlevél

    Adja meg e-mail címét, hogy a hírekről, újdonságokról, különleges ajánlatokról értesítést küldhessünk!

    © 2017 H.D.S. Hungary. 100% Magyar termék. Minden jog fenntartva.

    merevlemez diagnosztika és adatvédelem